Jak efektivně vést on-line výuku žáků s odlišným mateřským jazykem – pro ty, kdo začínají

V návaznosti na XVI. mezinárodní konferenci českých škol v zahraničí Vám nabízíme možnost dalšího vzdělávání on-line.

Jak efektivně vést on-line výuku žáků s odlišným mateřským jazykem – pro ty, kdo začínají

Účastníci kurzu se seznámí s rozličnými podobami a možnostmi využití online výuky v rámci potřeb výuky na 1. a 2. stupni českých škol v zahraničí. Kurz kombinuje teoretické i praktické lekce. Předpokladem je samostatná činnost, při které si účastníci vyzkoušejí práci v prostředí různých platforem a tvorbu jak jednotlivých učebních materiálů, tak celé výukové lekce. Metody a aktivity použité v lekcích jsou vyzkoušeny s žáky s různou úrovní osvojení českého jazyka. Kurz byl vytvořen v roce 2021.

Kurz je vhodný pro začínající učitele, případně pro stážisty.

Vyberte si témata, která Vás zajímají, a projděte je vlastním tempem.

Video č. 1 Úvod a pedagogické zásady online výuky (53:52) – 380,- Kč

V teoretickém úvodu se účastníci seznámí se základní terminologií, s podobami a formami online výuky (synchronní, asynchronní), jejími pozitivy a úskalími. Definují si rovněž základní pedagogické zásady distanční výuky. Účastníci se na základně příkladů dobré praxe dozvědí, jak je možné vést online výuku pro specifickou skupinu dětí předškolního věku v českých školách v zahraničí. 

Video č. 2 Technické parametry online výuky (01:11:14) – 380,- Kč  

Účastníkům jsou představeny základní technické parametry online výuky, požadavky na technické vybavení a dále vybrané platformy umožňující synchronní výuku a asynchronní komunikaci na dálku. Důraz je kladen na představení platformy Google Classroom a komunikačního kanálu ZOOM.

Video č. 3 Efektivní příprava online lekce (58:01) – 380,- Kč

Účastníci si osvojí principy efektivní přípravy na online lekci, jež zahrnují mj. vytyčení krátkodobého a dlouhodobého cíle výuky, jeho reálnost a ověřitelnost. Pojmenují a postihnou základní fáze lekce a jejich vzájemnou propojenost (mechanismus „3 tell“). Budou se zabývat opětovnou využitelností a „recyklací“ již vytvořených podkladů pro výuku.

Video č. 4 Dynamika online lekce a motivace žáků (23:15) – 190,- Kč

Účastníci se seznámí s některými metodami podporujícími interaktivitu v online výuce. V lekci bude analyzován význam verbální a neverbální komunikace či multisenzoriálního přístupu ve výuce. Lekci je vhodné doplnit modulem č. 7, který nabídne konkrétní nápady na motivační hry a aktivity v online výuce.

Video č. 5 Online aplikace a výukové programy (01:31:03) – 460,- Kč

Účastníci se seznámí s vybranými online aplikacemi a výukovými programy (např. Wordwall, Jamboard, Pixton aj.) a s možností využití dostupných výukových materiálů těchto nástrojů.

Video č. 6 Evaluační nástroje v online výuce (58:49) – 380,- Kč

Lekce se zaměřuje na význam evaluace a autoevaluace žáků při výuce. Účastníci se seznámí s evaluačními nástroji online výuky a s možnostmi jejich bezprostředního či zpětného využití (Google Classroom, Google forms)

Video č. 7 Hry a zábavné aktivity v online výuce (37:10) – 190,- Kč

Účastníci se seznámí s využitím zábavných aktivit a her v rámci online výuky, a to v různých fázích učebního procesu. Na příkladech konkrétních aktivit se zamyslí nad jejich začleněním a využitím jakožto nástrojů pro zpestření a odlehčení výuky, upevňování znalostí, procvičování či evaluace. 

Video č. 8 Tvorba materiálů pro online výuku (01:10:15) – 380,- Kč

V praktické části zaměřené na kreativitu a vytváření didaktických materiálů si účastníci vyzkoušejí, jak mohou oni sami (nebo jejich žáci) připravovat vlastní online aktivity a jak lze již vytvořené podklady pro výuku snadno upravovat a opětovně využívat. 

Video č. 9 Modelová lekce – online výuka na 1. stupni (37:53) – 190,- Kč

Lektorka prezentuje modelovou online lekci, která kombinuje jednotlivé složky předmětu Český jazyk
a literatura (Komunikační a slohovou výchovu, Literární výchovu a Jazykovou výchovu s důrazem na výchovu k češství) pro žáky 3.4. třídy.

Video č. 10 Modelová lekce – online výuka v mateřské škole (47:30) – 380,- Kč

Lektorka představí různorodé aktivity vhodné pro nejmladší publikum. Cílem této lekce je názorně předvést důležitost multisenzoriálního přístupu, který nejen během distanční výuky pomáhá udržet pozornost předškolních dětí a rozvíjí jejich komunikační kompetenci. V lekci jsou použity ukázky online aktivit realizovaných v rámci distanční výuky v ČŠBH Paříž ve školním roce 2019/2020.

Letní cena! V případě výběru více než tří modulů bude poskytnuta sleva 10% z každého dalšího (nižší ceny).

Pro partnerské školy sleva 10% na všechny moduly, nezávisle na počtu.

Přihláška a detailní informace

Lektorky: Mgr. Ivana Cechlová a Mgr. Kateřina Malečková

Mgr. Ivana Cechlová působí od roku 2017 jako učitelka prvního stupně a předškolní výchovy v České škole bez hranic Paříž. V současné době je pověřena pedagogickým vedením školy, spolupodílí se na tvorbě metodických seminářů pro učitele a lektory v zahraničí a na organizaci Olympiády v českém jazyce pro žáky českých škol v zahraničí. Vystudovala obor Francouzský jazyk a literatura a Český jazyk a literatura na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogické činnosti se věnuje již 30 let, nejdříve v českém školství, posléze jako lektorka českého jazyka pro cizince ve Francii (Lycée A. Daudet Nîmes, Université Paris-Sorbonne).

Mgr. Kateřina Malečková vystudovala učitelství českého a francouzského jazyka na Masarykově univerzitě v Brně a didaktiku francouzštiny jako cizího jazyka na Aix-Marseille Université. Od r. 2011 se věnuje výuce češtiny jako cizího a druhého jazyka (např. Lycée A. Daudet Nîmes, Université Paris-Sorbonne, ÚJOP UK Praha, Aix-Marseille Université, Université de Bourgogne). Od roku 2015 spolupracuje s Českou školou bez hranic Paříž a spolkem Česká škola bez hranic jako metodička sítě; koncipuje a vede metodické semináře pro učitele sítě českých škol zahraničí a spolupodílí se na tvorbě Olympiády v českém jazyce pro žáky českých škol v zahraničí.